Doorgaan naar hoofdcontent

Varen..

Ik ben geboren in de Jordaan, maar vanaf 6 maanden woonde ik aan het water, in een kleine woonboot, die niet meer dreef, maar ingegraven was.

Op  mijn 11e kocht ik van vakantiewerk (snoepverkoop in het Jan van Galenbad) voor 50 gulden de helft van een eikenhouten 8-voets (iets meer dan 2 meter) jolletje, met onverstaagde mast, gaffeltuigage. De andere helft was van klasgenoot Joop, wiens vader met eindeloos geduld het scheepje schilderde, rood met gele waterlijn, van binnen wit. Ik vermoed dat er meer geld in de verf zat dan in het bootje..

Na een jaar had Joop, na een vaartocht van de Nieuwe Meer via het Amsterdam Rijnkanaal naar een camping in Vinkeveen met een tentje het wel gezien, en ik kocht hem uit. Vele middagen na school op de fiets met een boek naar het Jollenpad bij het Amsterdamse Bos, en na een stukje roeien (zielen deed ik niet) ankeren. Inmiddels groeide ik uit de Welpen (ik was gids bij de padvinders in Osdorp) en ging bij de zeeverkenners, waar ik met een stalen vlet ging zeilen en roeien, dus werd de Toppy Tee (de zus van Joop kon de 'k' niet uitspreken) verkocht. Ik bracht het tot bootsman en werd daarna boer in Duitsland.

Pas in 1977 kocht ik, na terugkomst in Nederland en als getrouwde man mijn eerste motorjacht. Nou ja, een 7 meter stalen bootje met kajuit, en een waaiersteven. Mooi ding, met en A-Ford motor op benzine. De carburator lekte en het ontploffingsgevaar werd me te gek. Snel afscheid van genomen, dure les.

Maar ik had de smaak te pakken, en toen mijn zus Loes en man Harrie in een onbezonnen bui een 9 meter Cascaruda motorjacht met open kuip kochten en er meteen weer vanaf wilden, werd ik de nieuwe eigenaar. Na een vrijwel eigenhandige verbouwing (staalwerk uitgezonderd) had ik een vaste achterkajuit en een reling rondom. Wel nodig met een zoon van 3 jaar. Nog even schilderen en de 'Op Koers' ging te water. De Mercedes diesel liep als een zonnetje en we maakten er 2 jaar lang tripjes mee. Dat eindigde toen ik voor mijn werk naar Twente verhuisde. De afstand tot de ligplaats werd te groot, de werkdruk te hoog en het budget was te krap. Ik verkocht het schip en het huilen stond me nader dan het lachen.

Daarna volgden er een aantal droge jaren, en ik waarschuwde Lucie dat we niet in de buurt van een jachthaven moesten komen. Dat gebeurde in 1995 toch, en dus huurden we een motorboot, 5 jaar lang, elke voor en najaar een week. Pas toen ik zeker was dat we het allebei leuk vonden, zochten we jaren naar ons ideale schip. Dat ging niet makkelijk en voorjaar 2000 zag ik er vanaf en huurde weer een schip. Dat was het moment dat we de Vripack  Coastal Canal 14.60 tegen het lijf liepen, en van Neeltje Jacoba MY  'the Striker' werd. Overigens is het schip 14,99..

Hoe het daarmee ging vertel ik nog wel eens.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Herrie

Zit je lekker buiten, kan je elkaar niet verstaan: er komt een motor, of erger, meerdere motoren langs. Ze lijken wel bijna allemaal de demper uit hun uitlaat gehaald te hebben of er een extra brulpijp onder hebben gezet. Motoren worden type-goedgekeurd en kennen geen verplichte APK (waarom niet?). De goede uitgezonderd (zoals de politie-BMW's) lijken ze een verlengstuk van hun testosteron-uitingen. Brulapen. Controle vindt sporadisch plaats. Geen prio.. In Tirol, je weet wel: waar de corona toesloeg, doen ze er wel wat aan. De Oostenrijkse deelstaat Tirol sluit een aantal bergwegen af voor motoren die een geluidsniveau van 95 decibel of meer produceren. De maatregel is bedoeld om de natuur, bewoners en toeristen te ontzien. Het rijverbod gaat al op 10 juni in en geldt ook voor motorrijders uit het buitenland. Lawaaiige motoren zijn tot 31 oktober niet meer welkom op Alpenroutes als de Lechtalstrasse en de Hahntennjoch-Passstrasse. Daar wordt relatief veel opgetrokken en geremd. Vo

Je zal maar Groninger zijn

Eerst pompen ze voor tientallen miljarden weg onder je huis en dan laten ze jaren wachten op compensatie in welke vorm dan ook, en nu kunnen sommigen zelfs dat wel vergeten ! Dezelfde overheid die in coronatijd 50 miljard uitgeeft om economische gevolgen te beperken, laat de Groningers stikken. Ik ben een Groninger ! Zo, dat moest er even uit. Ik ga geen actie voeren of de politiek benaderen, dat zullen zelf moeten doen. Maar ruimhartige en pijlsnelle compensatie is terecht, zonder een opgetuigde controle-instantie, mee-eters en andere kostenveroorzakers. Stuur 10 schade-experts (in te lenen bij verzekeraars) een maand op pad met ruime bevoegdheden, laat de uitkering dezelfde dag storten en dan kan elke Groninger zelf bepalen hoe hij het besteedt, Kans op fraude ? Ja, maar minimaal ten opzichte van het doel en zeker in vergelijking wat er tijdens de eerste en tweede uitdeelgolf wegens corona gebeurde. Dan kunnen we de Groningers weer recht in de ogen kijken, dat is het wel waard. O ja,

It's too hot to tango ( or to blog)

Het was niet steeds zo warm, zeg maar heet, zoals vandaag, in de afgelopen weken. Maar er waren voldoende redenen om even niet te bloggen. Varen samen met kleinzonen en later met een stel goede vaarvrienden op hun eigen schip, van Hasselt, via de IJssel, Waal, Maas, Bergsche Maas, Andelse Maas, Merwede, de Noord, Gouwe, Ringvaart om de Haarlemmermeer,  Nieuwe Meer, Kostverlorenvaart, IJ, Markermeer, IJsselmeer, Ketelmeer, Zwartemeer, Zwartewater en een ommetje via het Meppelerdiep naar Hasselt. Rondje van 650 kilometer, langs vele mooie plekken. Dat vraagt aandacht. Dat waren: Hattem, Doesburg, Eldorado, Grave, den Bosch, Niftrik, Eldorado, Den Bosch, Heusden, Dordrecht, IJsselmonde, Gouda, Alphen, Boskoop, Aalsmeer, Amsterdam, Lelystad, Meppel en Hasselt. Je komt ogen en oren te kort! Voor de niet- vaarders zeggen de vaarwateren niets, maar de plaatsnamen mogelijk wel. Maar een stad als den Bosch of Dordrecht per schip bezoeken is niet te vergelijken met een autotrip en een verblijf i