Doorgaan naar hoofdcontent

Inhalen vrachtwagens onderling

Erger je je ook zo vaak aan inhalende vrachtwagens op 2-baans 'snelwegen' ?

Zonder enige tijdwinst te boeken rijden deze reuzen kilometers naast elkaar, zodat zich daarachter een flinke stoet personenauto's met geïrriteerde bestuurders hangt. Gek genoeg is dit niet verboden, behalve op sommige weggedeelten binnen bepaalde uren. Handhaving  heb ik nog nooit waargenomen.Duitse politie controleert op vrachtwagen inhaalverbod: 123 boetes binnen 2,5 uur

Zeker nu er overdag de 100 kilometerlimiet geldt, stroopt zich het verkeer op en ontstaan gevaarlijke situaties. In plaats van een extra rijbaan, die veel geld kost, is een landelijk inhaalverbod veel efficiënter. De meeste vrachtwagens gaan nu al fors harder, waardoor het snelheidsverschil met de inhalend personenauto's minimaal wordt, terwijl inhalen vlot behoort te verlopen. 

Daarnaar gevraagd vinden vervoerders zo'n verbod prima, en het bespaart ze brandstofkosten.

Boven de weg hangen talloze camera's, die overtredingen kunnen signaleren. Handhaving kan dus geautomatiseerd verlopen, al zegt Rijkswaterstaat dat het juridisch niet kan of mag. 
Borden bij de grens plaatsen is eenvoudig en goedkoop, vergeleken met aanleg van meer rijbanen, en dan kunnen de borden inzake deze kwestie met allerlei uitzonderingen verwijderd worden. Elk bord minder is winst.

Duitsland kent zo'n verbod op veel meer trajecten en handhaaft ook. Andere landen hebben het helemaal verboden.

Transportwereld: 
HANNOVER - De Duitse politie heeft afgelopen woensdag, 7 augustus 2019, op de Duitse A2 ter hoogte van wegwerkzaamheden een controle uitgevoerd op het inhaalverbod voor vrachtwagens dat daar geldt. Al binnen enkele uren werden talrijke overtredingen geconstateerd.

Binnen twee en een half uur hadden de agenten al 123 overtredingen vastgesteld. Dit waren allemaal overtredingen om sneller vooruit te komen in een file vanwege de wegwerkzaamheden, meldt de politie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Point of View

Dat valt niet mee, dagelijks een blog maken. Behalve dat tikken met 1 hand lastig en vermoeiend is, heb ik de energie ook nodig voor het uitvoeren van mijn werk, dat 98 % toetsenbordwerk is. En de afleiding die varen biedt helpt ook al niet, zeker bij mooi weer en lange avonden met licht, dat noodt tot lang buitenzitten met een glaasje, lekker bootjes en mensen kijken. Genoeg excuses, de ware reden is dat niet elke dag inspiratie voorhanden is voor een blog die voldoende interessant voor de kleine lezerskring geacht mag worden. Ik schrijf niet voor iedereen, gelukkig. Over dat varen gaat het vandaag, en vooral over de plaats van waaruit je kijkt naar de vaarweg en de omgeving. Dan bedoel ik vooral de hoogte, die bepaalt hoever je kunt kijken.  Ik heb gekozen voor de handicap van trapjes in de boot en de noodzaak bruggen te laten draaien, en zelfs voor het niet bereikbaar zijn van sommige bestemmingen. Frankrijk bijvoorbeeld, maar ook de Turfroute: te hoog voor de bruggen, in Frankr...

Het gevaar komt van achteren

Ja, het gaat weer over varen, hoewel het bij autorijden niet veel anders is. Maar daar is het hebben en gebruiken van minimaal 2 buitenspiegels (en een binnenspiegel mits deze niet is geblokkeerd) verplicht en wordt bij de opleiding en het doen van een examen getest. Op een schip is dat niet voorgeschreven, maar wel is het voorgeschreven dat het zicht naar achteren vrij moet zijn. Helaas heb ik in 50 jaar niet waargenomen dat dit wordt gecontroleerd en gehandhaafd, terwijl er elk jaar doden vallen. Jachten die in de dode hoek van een (ongeladen) vrachtschip terecht komen en worden overvaren. Maar dat ontslaat ons als vaarder niet van onze eigen verantwoordelijkheid. Daarom heb ik een aantal maatregelen genomen, waarvan de belangrijkste: discipline om vaak achter te kijken of gebruik te maken van 2 (!) binnenspiegels (want de vlag waait altijd voor een van de twee), 2 buitenspiegels en een camera. Overdreven ? Veiligheid boven alles !

Waarom is een fles 0,75 liter ?

Ik houd het er op dat het de maat is, die een Fransman per dag consumeerde. De inhoud van een wijnfles werd in de 19de eeuw gestandaardiseerd en sindsdien doen de gekste theorieën de ronde over deze eigenaardige maatregel. Een wijnfles heeft een inhoud van 75 cl. omdat de longinhoud van de glasblazer circa 75 cl is (maar er zijn ook grotere maten).  Het zou ook gewoon een logistieke oorzaak kunnen zijn.  In die tijd waren de Engelsen immers de grootste afnemers van Franse wijnen, maar onze Britse buren gebruikten niet dezelfde meeteenheid als onze.  Hun eenheid, de ‘imperial gallon’, kwam precies overeen met 4,5 liter. Zij transporteerden Bordeauxwijnen in vaten van 225 liter, afgerond 50 gallons. Die 225 liter komt overeen met 300 flessen van 75 cl. En 300 is nu eenmaal een veel eenvoudiger getal om mee te rekenen dan 225. Het was dus: 1 vat = 50 gallons = 300 flessen. Of de inhoud van een fles is het verbruik bij een gemiddelde Franse maaltijd; dat lijkt me net meest pl...