Erger je je ook zo vaak aan inhalende vrachtwagens op 2-baans 'snelwegen' ?
Zonder enige tijdwinst te boeken rijden deze reuzen kilometers naast elkaar, zodat zich daarachter een flinke stoet personenauto's met geïrriteerde bestuurders hangt. Gek genoeg is dit niet verboden, behalve op sommige weggedeelten binnen bepaalde uren. Handhaving heb ik nog nooit waargenomen.
Zeker nu er overdag de 100 kilometerlimiet geldt, stroopt zich het verkeer op en ontstaan gevaarlijke situaties. In plaats van een extra rijbaan, die veel geld kost, is een landelijk inhaalverbod veel efficiënter. De meeste vrachtwagens gaan nu al fors harder, waardoor het snelheidsverschil met de inhalend personenauto's minimaal wordt, terwijl inhalen vlot behoort te verlopen.
Daarnaar gevraagd vinden vervoerders zo'n verbod prima, en het bespaart ze brandstofkosten.
Boven de weg hangen talloze camera's, die overtredingen kunnen signaleren. Handhaving kan dus geautomatiseerd verlopen, al zegt Rijkswaterstaat dat het juridisch niet kan of mag.
Borden bij de grens plaatsen is eenvoudig en goedkoop, vergeleken met aanleg van meer rijbanen, en dan kunnen de borden inzake deze kwestie met allerlei uitzonderingen verwijderd worden. Elk bord minder is winst.
Duitsland kent zo'n verbod op veel meer trajecten en handhaaft ook. Andere landen hebben het helemaal verboden.
Transportwereld:
HANNOVER - De Duitse politie heeft afgelopen woensdag, 7 augustus 2019, op de Duitse A2 ter hoogte van wegwerkzaamheden een controle uitgevoerd op het inhaalverbod voor vrachtwagens dat daar geldt. Al binnen enkele uren werden talrijke overtredingen geconstateerd.Binnen twee en een half uur hadden de agenten al 123 overtredingen vastgesteld. Dit waren allemaal overtredingen om sneller vooruit te komen in een file vanwege de wegwerkzaamheden, meldt de politie.
Reacties
Een reactie posten