Doorgaan naar hoofdcontent

Boten en tenten...

Sinds de opkomst van de pleziervaart met motorboten bestaat er een spanningsveld tussen ontwerpers en gebruikers. 


De scheepsarchitect tekent mooie lijnen, vaak met een open flybridge met ramen, varen is een buitensport, nietwaar ? Een kapje over de stuurstand is het maximum in de jaren 80 en 90. Nog geen relingdoekje kan er van af. En zo was het ook met mijn schip. Let op de mast, 8,25 meter, strijkbaar (met een katrol).



De meevaarders kijken jaloers en willen op een gegeven moment een bimini: uit de zon en beschut tegen een klein regenbuitje.  En relingdoeken vanwege de privacy. Daar gaat het laatste restje van het ontwerp …


Dat laatste deed de volgende eigenaar, waar ik het schip in 2000 van kocht. Mooie mast !



De bimini en de overgang naar blauw deed ik zelf. Ja, was een beetje vol op Sail 2010.


Tenslotte wordt besloten tot een tent over de hele kuip of achterdek en is het model onherkenbaar verwoest. Want, laten we eerlijk zijn: er varen heel wat lelijke champignonkwekerijen rond, die zoveel wind vangen dat het schip scheef hangt.

Daarbij is een mast op het achterdek vaak nog een obstakel, dat soms omsloten wordt door de tent, zodat of all bruggen moeten draaien of de tent afgebroken. In mijn geval was de, inmiddels hydraulische, mast ingewaterd en werd vervangen door een apparatenbeugel, die net onder de hoogte van de kap, 4,20 meter bleef. Daarmee verviel het dagelijks meermalen waarschuwen voor een strijkende mast met giek voor meevaarders op het achterdek, en behoefden minder bruggen te draaien.



Bovendien was de weg nu vrij voor die tent, die niet zomaar door de commissie kwam. Maar wel onder de voorwaarde dat deze geen afbreuk zou doen aan de lijn, en deze liever nog wat kon aanvullen. Daarom werd Ernst Yntema in Grou gevraagd, een out of the box denker en doener. Met hem werden ook het buizenframe, de afstanden en hoogten besproken, en uitgevoerd door Jan Moinat, RVS-specialist in Elburg: ik wilde geen schuine stangen in beeld. 



Aanvullende eis was, dat het dak open zou moeten kunnen, en verder alles open kon uiteraard. Gemakkelijk gezegd, maar toch gedaan, en naar mijn zin. 



Na het mallen volgde de plaatsing. Allebei vakwerk door 1 man in 1 dag. Hulde.


Tegen mijn verwachting in gaat het dak er vaak ‘af’ in plaats van een zijkant open onder het varen. Warmte is zo snel weg en de schipperse kan uit de wind zonnen. Let op de twee kleuren.



Een flink project, in tijd, werk en omvang, ook financieel, maar de moeite waard: we hebben er een complete woon-serre bij gekregen. Minder afhankelijk van het wisselvallige weer, alles kan blijven staan en liggen en mijn wijnglas op voet waait niet meer om.


Er blijven nog kleine wensen, die in de zomer van 2020 vervuld worden.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Herrie

Zit je lekker buiten, kan je elkaar niet verstaan: er komt een motor, of erger, meerdere motoren langs. Ze lijken wel bijna allemaal de demper uit hun uitlaat gehaald te hebben of er een extra brulpijp onder hebben gezet. Motoren worden type-goedgekeurd en kennen geen verplichte APK (waarom niet?). De goede uitgezonderd (zoals de politie-BMW's) lijken ze een verlengstuk van hun testosteron-uitingen. Brulapen. Controle vindt sporadisch plaats. Geen prio.. In Tirol, je weet wel: waar de corona toesloeg, doen ze er wel wat aan. De Oostenrijkse deelstaat Tirol sluit een aantal bergwegen af voor motoren die een geluidsniveau van 95 decibel of meer produceren. De maatregel is bedoeld om de natuur, bewoners en toeristen te ontzien. Het rijverbod gaat al op 10 juni in en geldt ook voor motorrijders uit het buitenland. Lawaaiige motoren zijn tot 31 oktober niet meer welkom op Alpenroutes als de Lechtalstrasse en de Hahntennjoch-Passstrasse. Daar wordt relatief veel opgetrokken en geremd. Vo

Je zal maar Groninger zijn

Eerst pompen ze voor tientallen miljarden weg onder je huis en dan laten ze jaren wachten op compensatie in welke vorm dan ook, en nu kunnen sommigen zelfs dat wel vergeten ! Dezelfde overheid die in coronatijd 50 miljard uitgeeft om economische gevolgen te beperken, laat de Groningers stikken. Ik ben een Groninger ! Zo, dat moest er even uit. Ik ga geen actie voeren of de politiek benaderen, dat zullen zelf moeten doen. Maar ruimhartige en pijlsnelle compensatie is terecht, zonder een opgetuigde controle-instantie, mee-eters en andere kostenveroorzakers. Stuur 10 schade-experts (in te lenen bij verzekeraars) een maand op pad met ruime bevoegdheden, laat de uitkering dezelfde dag storten en dan kan elke Groninger zelf bepalen hoe hij het besteedt, Kans op fraude ? Ja, maar minimaal ten opzichte van het doel en zeker in vergelijking wat er tijdens de eerste en tweede uitdeelgolf wegens corona gebeurde. Dan kunnen we de Groningers weer recht in de ogen kijken, dat is het wel waard. O ja,

It's too hot to tango ( or to blog)

Het was niet steeds zo warm, zeg maar heet, zoals vandaag, in de afgelopen weken. Maar er waren voldoende redenen om even niet te bloggen. Varen samen met kleinzonen en later met een stel goede vaarvrienden op hun eigen schip, van Hasselt, via de IJssel, Waal, Maas, Bergsche Maas, Andelse Maas, Merwede, de Noord, Gouwe, Ringvaart om de Haarlemmermeer,  Nieuwe Meer, Kostverlorenvaart, IJ, Markermeer, IJsselmeer, Ketelmeer, Zwartemeer, Zwartewater en een ommetje via het Meppelerdiep naar Hasselt. Rondje van 650 kilometer, langs vele mooie plekken. Dat vraagt aandacht. Dat waren: Hattem, Doesburg, Eldorado, Grave, den Bosch, Niftrik, Eldorado, Den Bosch, Heusden, Dordrecht, IJsselmonde, Gouda, Alphen, Boskoop, Aalsmeer, Amsterdam, Lelystad, Meppel en Hasselt. Je komt ogen en oren te kort! Voor de niet- vaarders zeggen de vaarwateren niets, maar de plaatsnamen mogelijk wel. Maar een stad als den Bosch of Dordrecht per schip bezoeken is niet te vergelijken met een autotrip en een verblijf i