Doorgaan naar hoofdcontent

Point of View

Dat valt niet mee, dagelijks een blog maken.

Behalve dat tikken met 1 hand lastig en vermoeiend is, heb ik de energie ook nodig voor het uitvoeren van mijn werk, dat 98 % toetsenbordwerk is. En de afleiding die varen biedt helpt ook al niet, zeker bij mooi weer en lange avonden met licht, dat noodt tot lang buitenzitten met een glaasje, lekker bootjes en mensen kijken.

Genoeg excuses, de ware reden is dat niet elke dag inspiratie voorhanden is voor een blog die voldoende interessant voor de kleine lezerskring geacht mag worden. Ik schrijf niet voor iedereen, gelukkig.

Over dat varen gaat het vandaag, en vooral over de plaats van waaruit je kijkt naar de vaarweg en de omgeving. Dan bedoel ik vooral de hoogte, die bepaalt hoever je kunt kijken. 

Ik heb gekozen voor de handicap van trapjes in de boot en de noodzaak bruggen te laten draaien, en zelfs voor het niet bereikbaar zijn van sommige bestemmingen. Frankrijk bijvoorbeeld, maar ook de Turfroute: te hoog voor de bruggen, in Frankrijk bijvoorbeeld 3,50 meter, en MY the Striker is 4,20 meter hoog.

Vanaf die hoge positie op de flybridge (zeg maar: het dek boven de achterkajuit) kunnen schipper, maar ook de meevarenden veel zien. Daarom verveelt een vaart door dezelfde vaarweg niet snel: altijd afwisseling in de omgeving.

Daarmee kom ik op het nadeel van een schip dat bedoeld is voor lage bruggen, en dus een groter vaargebied. Vanuit een kuip van een motorboot  of sloep zien veel vaarwegen er hetzelfde uit: riet, stenen, groene dijken. Mooi, maar niet afwisselend. Dat is op een korte vaart niet erg, maar de echte diehards varen door Frankrijk, België en Duitsland. Gelukkig zien ze dan door hoogteverschillen alsnog veel van de omgeving. Heuvels en bergen langs de rivieren, en dalen als je met een reeks sluizen of met een scheepslift omhoog bent gekomen.

Om even aan te geven dat een stukje varen met een motorboot toch wel lijkt op hoe het hoofdtransportmiddel van 150 jaar geleden er uit zag qua route. De aandrijving (paard, zeil, roeien, bomen) gelukkig niet.

Ons laatste reisje ging van Hasselt (O) aan het Zwarte Water, via het Zwarte Meer, het Kadoelermeer, het Vollenhovenermeer, via Blokzijl over het Noorderdiep en de Valsche Trog, de Wetering en de Kalenbergergracht naar Ossenzijl. Daar leverden we onze verkochte bimini af bij Jachthaven Ossenzijl van Pieter van de Graaf.

Daarna via de Ossenzijlersloot, de Linde (Lende) , de Jonkers- of Helomavaart, de Tjonger en Pier Christiansloot naar Echtenerbrug, waar we het Tjeukemeer op voeren en daarna via Follegasloot, de Groote Brekken en de Zijlroede Lemmer bereikten. Na een overnachting het IJsselmeer op naar Lelystad, en de dag er op via het Markermeer, het IJmeer en Buiten IJ  het IJ in Amsterdam bereikten. Daar de verjaardag van zoon Erwin gevierd en daarna via IJ, Buiten IJ, IJmeer, het Gooimeer en het Eemmeer Spakenburg bezochten. Daarna ging het via Nuldernauw, het Wolderwijd naar Harderwijk. Tenslotte via het Veluwemeer, het Drontermeer, het Vossemeer, het Ketelmeer, de Ramsgeul en het Zwarte Meer via het Zwarte Water naar Hasselt.

Een ruim rondje Flevoland dus in 11 dagen , en ik heb alle bruggen en sluizen niet genoemd. Ontspanning, ook in coronatijd ! Met hulp van PC-Navigo, de routeplanner.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Een blog schrijven..

Dat gaat heel eenvoudig Je meldt je aan op blogger.com met een Google account en je schrijft je stukje, eventueel verrijkt met foto(s) en links. Daarna deel je het adres van je blog (staat in de url-balk), in dit geval: https://paulstrikerblog.blogspot.com/ via email of app met je beoogde lezerskring.  Je kan instellen of men mag reageren, en welke datumstempel of locatie wordt meegegeven. Ook kan je een thema kiezen om het wat aan te kleden. Zo, vandaag vanwege het gebruik van maar éen hand en de hitte een korte blog. Succes !

Je zal maar Groninger zijn

Eerst pompen ze voor tientallen miljarden weg onder je huis en dan laten ze jaren wachten op compensatie in welke vorm dan ook, en nu kunnen sommigen zelfs dat wel vergeten ! Dezelfde overheid die in coronatijd 50 miljard uitgeeft om economische gevolgen te beperken, laat de Groningers stikken. Ik ben een Groninger ! Zo, dat moest er even uit. Ik ga geen actie voeren of de politiek benaderen, dat zullen zelf moeten doen. Maar ruimhartige en pijlsnelle compensatie is terecht, zonder een opgetuigde controle-instantie, mee-eters en andere kostenveroorzakers. Stuur 10 schade-experts (in te lenen bij verzekeraars) een maand op pad met ruime bevoegdheden, laat de uitkering dezelfde dag storten en dan kan elke Groninger zelf bepalen hoe hij het besteedt, Kans op fraude ? Ja, maar minimaal ten opzichte van het doel en zeker in vergelijking wat er tijdens de eerste en tweede uitdeelgolf wegens corona gebeurde. Dan kunnen we de Groningers weer recht in de ogen kijken, dat is het wel waard. O ja,...

It's too hot to tango ( or to blog)

Het was niet steeds zo warm, zeg maar heet, zoals vandaag, in de afgelopen weken. Maar er waren voldoende redenen om even niet te bloggen. Varen samen met kleinzonen en later met een stel goede vaarvrienden op hun eigen schip, van Hasselt, via de IJssel, Waal, Maas, Bergsche Maas, Andelse Maas, Merwede, de Noord, Gouwe, Ringvaart om de Haarlemmermeer,  Nieuwe Meer, Kostverlorenvaart, IJ, Markermeer, IJsselmeer, Ketelmeer, Zwartemeer, Zwartewater en een ommetje via het Meppelerdiep naar Hasselt. Rondje van 650 kilometer, langs vele mooie plekken. Dat vraagt aandacht. Dat waren: Hattem, Doesburg, Eldorado, Grave, den Bosch, Niftrik, Eldorado, Den Bosch, Heusden, Dordrecht, IJsselmonde, Gouda, Alphen, Boskoop, Aalsmeer, Amsterdam, Lelystad, Meppel en Hasselt. Je komt ogen en oren te kort! Voor de niet- vaarders zeggen de vaarwateren niets, maar de plaatsnamen mogelijk wel. Maar een stad als den Bosch of Dordrecht per schip bezoeken is niet te vergelijken met een autotrip en een verbli...