Doorgaan naar hoofdcontent

Appje maken..

Klinkt simpel, is razend moeilijk.

Naast mijn taken als werknemer bij Mabeon als KAM (kwaliteits-, milieu en arbomanager) ben ik verantwoordelijk voor de ICT.

Behalve voor de hardware (computers, tablets, chromebooks, smartphones, de VoIP telefonie, printers en netwerk ook voor de servers; die laatste zijn nu ondergebracht in  de 'cloud', met een backup elders in de 'cloud', een zorg minder. Dat geldt ook voor het onderhoud van hardware die op android of chrome draait: die worden 'vanzelf' geupdated. Alleen Windows 10 vraagt dus aandacht. Ook systeembeheer valt er onder, dus beveiliging, permissies, gebruikers en groepen .

Maar dat zijn allemaal hulpmiddelen, want het draait om de software. Voor kantoorgebruik is dat G-Suite van Google, een uitgebreid officepakket, met opslag en veel opties, alles in de 'cloud'. En natuurlijk houd ik ook nog externe en interne websites bij, onder andere de KMMS-site (Kwaliteits en Milieu Management Systeem, ten behoeve van ISO 9001, 14001 en 26000 en het PSO 30 + (specifiek voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, bij Mabeon meer dan 50 % van de medewerkers) kwaliteitssystemen, die jaarlijks extern en continu intern geaudit worden. Dat laatste doe ik ook, ben ik mooi van de straat.

Waar Mabeon eigenlijk op draait is een ERP-systeem (Enterprise Resource Planning) dat een programmeur met mij samen al 25 geleden ontwierp en sindsdien uitgebreid, als maatpak. Precies toegesneden op  dit bedrijf, met bijvoorbeeld het bepalen van het aantal in te zetten uren, rekening houdend met iemands productiviteit (dus minder dan 100 %), ook als er sprake is van een groep. Inmiddels zijn de algemene delen van het pakket vervangen door externe en gekoppelde software van derden (ook in de 'cloud'), zoals een financieel- en een human resource pakket, inclusief salarissen.

Maar ook een maatpak is onderhevig aan de 'mode'. De interface van software doet ouderwets , DOS-achtig aan, geen muisbediening en tekst-georiĆ«nteerd, meestal zonder kleuren. Wie het kent  werkt er mee, nieuwe mensen vinden het onaantrekkelijk en er is sprake van een steile leercurve. Maar het belangrijkste: het draait niet (makkelijk) op moderne apparaten zoals een smartphone of tablet, en kan dus niet worden ingezet buiten 'kantoor'. Het hele (ambulante) middenkader en vrijwel alle uitvoerenden worden dus niet bereikt, in input vanuit die groepen is er dus niet, of zeer indirect via een omweg op kantoor.

Omdat de onderliggende database (open source relationele database CentOS) dat bevat van 14 jaar bedrijfsvoering, is besloten tot het maken van een extra interface, en ook geschikt voor mobiele apparaten.

Alle data (voor zover men daar permissie voor heeft) zijn beschikbaar voor elke medewerker die een smartphone en de app heeft, en de fase is aangebroken waarin behalve data bekijken er ook gemuteerd kan worden. Denk aan het ziek- en betermelden, en het aanpassen van het rooster naar aanleiding daarvan. Dat zal leiden tot een database die altijd en realtime up to date is. Geen invoer op 'kantoor' meer, salarissen, facturen en andere processen zullen bijna 'vanzelf' gaan draaien.

Alles uitgaande van een correcte en tijdige invoer van nieuwe medewerkers, klanten, objecten en alle (veel!) relevante gegevens die daar bij horen, met afbeeldingen en documenten. Het bedrijfsbureau is en blijft dus belangrijk. Maar is het eenmaal ingevoerd, dan worden de dagelijkse mutaties door de ambulante objectleiding gedaan, 'in het veld'.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Herrie

Zit je lekker buiten, kan je elkaar niet verstaan: er komt een motor, of erger, meerdere motoren langs. Ze lijken wel bijna allemaal de demper uit hun uitlaat gehaald te hebben of er een extra brulpijp onder hebben gezet. Motoren worden type-goedgekeurd en kennen geen verplichte APK (waarom niet?). De goede uitgezonderd (zoals de politie-BMW's) lijken ze een verlengstuk van hun testosteron-uitingen. Brulapen. Controle vindt sporadisch plaats. Geen prio.. In Tirol, je weet wel: waar de corona toesloeg, doen ze er wel wat aan. De Oostenrijkse deelstaat Tirol sluit een aantal bergwegen af voor motoren die een geluidsniveau van 95 decibel of meer produceren. De maatregel is bedoeld om de natuur, bewoners en toeristen te ontzien. Het rijverbod gaat al op 10 juni in en geldt ook voor motorrijders uit het buitenland. Lawaaiige motoren zijn tot 31 oktober niet meer welkom op Alpenroutes als de Lechtalstrasse en de Hahntennjoch-Passstrasse. Daar wordt relatief veel opgetrokken en geremd. Vo

Je zal maar Groninger zijn

Eerst pompen ze voor tientallen miljarden weg onder je huis en dan laten ze jaren wachten op compensatie in welke vorm dan ook, en nu kunnen sommigen zelfs dat wel vergeten ! Dezelfde overheid die in coronatijd 50 miljard uitgeeft om economische gevolgen te beperken, laat de Groningers stikken. Ik ben een Groninger ! Zo, dat moest er even uit. Ik ga geen actie voeren of de politiek benaderen, dat zullen zelf moeten doen. Maar ruimhartige en pijlsnelle compensatie is terecht, zonder een opgetuigde controle-instantie, mee-eters en andere kostenveroorzakers. Stuur 10 schade-experts (in te lenen bij verzekeraars) een maand op pad met ruime bevoegdheden, laat de uitkering dezelfde dag storten en dan kan elke Groninger zelf bepalen hoe hij het besteedt, Kans op fraude ? Ja, maar minimaal ten opzichte van het doel en zeker in vergelijking wat er tijdens de eerste en tweede uitdeelgolf wegens corona gebeurde. Dan kunnen we de Groningers weer recht in de ogen kijken, dat is het wel waard. O ja,

It's too hot to tango ( or to blog)

Het was niet steeds zo warm, zeg maar heet, zoals vandaag, in de afgelopen weken. Maar er waren voldoende redenen om even niet te bloggen. Varen samen met kleinzonen en later met een stel goede vaarvrienden op hun eigen schip, van Hasselt, via de IJssel, Waal, Maas, Bergsche Maas, Andelse Maas, Merwede, de Noord, Gouwe, Ringvaart om de Haarlemmermeer,  Nieuwe Meer, Kostverlorenvaart, IJ, Markermeer, IJsselmeer, Ketelmeer, Zwartemeer, Zwartewater en een ommetje via het Meppelerdiep naar Hasselt. Rondje van 650 kilometer, langs vele mooie plekken. Dat vraagt aandacht. Dat waren: Hattem, Doesburg, Eldorado, Grave, den Bosch, Niftrik, Eldorado, Den Bosch, Heusden, Dordrecht, IJsselmonde, Gouda, Alphen, Boskoop, Aalsmeer, Amsterdam, Lelystad, Meppel en Hasselt. Je komt ogen en oren te kort! Voor de niet- vaarders zeggen de vaarwateren niets, maar de plaatsnamen mogelijk wel. Maar een stad als den Bosch of Dordrecht per schip bezoeken is niet te vergelijken met een autotrip en een verblijf i