Mijn schip, MY the Striker, is een ontwerp van Vripack oprichter Dick Boon.
Hij was een van de eersten die digitaal ontwierp en de productie ondersteunde. Voor de insiders: CAD/CAM.
Voor opdrachtgever Arie Taselaar, mede-eigenaar en directeur van Lankhorst Taselaar, ontwierp Dick Boon de Vripack Coastal Canal, een kotter. Eisen waren: robuust, ruim, comfortabel, veilig, zeewaardig, en de hoogte moest kunnen worden teruggebracht tot 3,50 meter. Dat lukte, de bouw startte in 1991 in Lemmer (casco), afbouw (Woudsend) en aftimmeren (Sneek) en in 1992 voer Arie er mee naar Marseille (en terug). Er weren nog twee schepen van dit type gebouwd, met kleine aanpassingen.
Helaas was Arie ongeneeslijk ziek, en na zijn overlijden kocht enige jaren later de heer Metselaar uit Heeg het schip, maar voer er nauwelijks mee. Tijdens een refit in 2000 bij Scheepswerf Balk, toen nog Elburg, nu Balk Shipyard Urk kocht ik het schip, nog voor de refit was gestart.
Na 18 jaar gevaren te hebben en nadat ik in 2003 lid was geworden van de KNMC, vroeg een mede-lid (de Commodore nog wel, of beter:zijn vrouw) of ik wilde helpen met het vinden van eigenaren van Stentor-schepen, waar zij ook mee voeren en varen. Nu heb ik geen Stentor, maar mijn schip stond model voor een groot aantal, in Oltenita, Roemeniƫ gebouwde kotters en andere typen, naar het minimaal gewijzigde ontwerp van Dick Boon.
Dat leidde er toe dat zij, en later ook ik, op zoek gingen en veel schepen en hun eigenaren vonden. Zo ontstond de Stentorclub, waar ik secretaris en webmaster mag zijn. In najaar 2019 was er een 'natte' bijeenkomst met 10 schepen in Huizen, na een 'droge' bijeenkomst in maart 2019 bij de KNMC in Leerdam, die ik wegens omstandigheden niet kon bijwonen. Helaas kan de link alleen de portal tonen, leden zien de hele site.
Reacties
Een reactie posten