Doorgaan naar hoofdcontent

Inhalen vrachtwagens onderling

Erger je je ook zo vaak aan inhalende vrachtwagens op 2-baans 'snelwegen' ?

Zonder enige tijdwinst te boeken rijden deze reuzen kilometers naast elkaar, zodat zich daarachter een flinke stoet personenauto's met geïrriteerde bestuurders hangt. Gek genoeg is dit niet verboden, behalve op sommige weggedeelten binnen bepaalde uren. Handhaving  heb ik nog nooit waargenomen.Duitse politie controleert op vrachtwagen inhaalverbod: 123 boetes binnen 2,5 uur

Zeker nu er overdag de 100 kilometerlimiet geldt, stroopt zich het verkeer op en ontstaan gevaarlijke situaties. In plaats van een extra rijbaan, die veel geld kost, is een landelijk inhaalverbod veel efficiënter. De meeste vrachtwagens gaan nu al fors harder, waardoor het snelheidsverschil met de inhalend personenauto's minimaal wordt, terwijl inhalen vlot behoort te verlopen. 

Daarnaar gevraagd vinden vervoerders zo'n verbod prima, en het bespaart ze brandstofkosten.

Boven de weg hangen talloze camera's, die overtredingen kunnen signaleren. Handhaving kan dus geautomatiseerd verlopen, al zegt Rijkswaterstaat dat het juridisch niet kan of mag. 
Borden bij de grens plaatsen is eenvoudig en goedkoop, vergeleken met aanleg van meer rijbanen, en dan kunnen de borden inzake deze kwestie met allerlei uitzonderingen verwijderd worden. Elk bord minder is winst.

Duitsland kent zo'n verbod op veel meer trajecten en handhaaft ook. Andere landen hebben het helemaal verboden.

Transportwereld: 
HANNOVER - De Duitse politie heeft afgelopen woensdag, 7 augustus 2019, op de Duitse A2 ter hoogte van wegwerkzaamheden een controle uitgevoerd op het inhaalverbod voor vrachtwagens dat daar geldt. Al binnen enkele uren werden talrijke overtredingen geconstateerd.

Binnen twee en een half uur hadden de agenten al 123 overtredingen vastgesteld. Dit waren allemaal overtredingen om sneller vooruit te komen in een file vanwege de wegwerkzaamheden, meldt de politie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Herrie

Zit je lekker buiten, kan je elkaar niet verstaan: er komt een motor, of erger, meerdere motoren langs. Ze lijken wel bijna allemaal de demper uit hun uitlaat gehaald te hebben of er een extra brulpijp onder hebben gezet. Motoren worden type-goedgekeurd en kennen geen verplichte APK (waarom niet?). De goede uitgezonderd (zoals de politie-BMW's) lijken ze een verlengstuk van hun testosteron-uitingen. Brulapen. Controle vindt sporadisch plaats. Geen prio.. In Tirol, je weet wel: waar de corona toesloeg, doen ze er wel wat aan. De Oostenrijkse deelstaat Tirol sluit een aantal bergwegen af voor motoren die een geluidsniveau van 95 decibel of meer produceren. De maatregel is bedoeld om de natuur, bewoners en toeristen te ontzien. Het rijverbod gaat al op 10 juni in en geldt ook voor motorrijders uit het buitenland. Lawaaiige motoren zijn tot 31 oktober niet meer welkom op Alpenroutes als de Lechtalstrasse en de Hahntennjoch-Passstrasse. Daar wordt relatief veel opgetrokken en geremd. Vo

Waarom is een fles 0,75 liter ?

Ik houd het er op dat het de maat is, die een Fransman per dag consumeerde. De inhoud van een wijnfles werd in de 19de eeuw gestandaardiseerd en sindsdien doen de gekste theorieën de ronde over deze eigenaardige maatregel. Een wijnfles heeft een inhoud van 75 cl. omdat de longinhoud van de glasblazer circa 75 cl is (maar er zijn ook grotere maten).  Het zou ook gewoon een logistieke oorzaak kunnen zijn.  In die tijd waren de Engelsen immers de grootste afnemers van Franse wijnen, maar onze Britse buren gebruikten niet dezelfde meeteenheid als onze.  Hun eenheid, de ‘imperial gallon’, kwam precies overeen met 4,5 liter. Zij transporteerden Bordeauxwijnen in vaten van 225 liter, afgerond 50 gallons. Die 225 liter komt overeen met 300 flessen van 75 cl. En 300 is nu eenmaal een veel eenvoudiger getal om mee te rekenen dan 225. Het was dus: 1 vat = 50 gallons = 300 flessen. Of de inhoud van een fles is het verbruik bij een gemiddelde Franse maaltijd; dat lijkt me net meest plausibel.  Onze

Vervelen ? Nooit!

Gezond blijven, lichamelijk en geestelijk, is de opdracht voor de ouder wordende mens. Ik voel het niet als opdracht, hoewel de maatschappij er bij gebaat is: hoe langer ik gezond blijf, en met zo weinig mogelijk dure kwalen en geen opname in een verzorgings-, verpleeg- of ziekenhuis, des te minder maatschappelijke kosten er zijn. Nee, ik doe het omdat ik het leuk vindt om met meer dan een ding bezig te zijn, om problemen op te lossen en behalve mezelf ook anderen een plezier te doe, voor zover dat kan. Soms is dat niet meer dan meedenken, soms meedoen. Vaak is het creatief bezig zijn.  Bijvoorbeeld: oplossing perfectioneren schuifdak van de boottent probleem onderwaterverlichting zwembad voor dochter Helga helpen oplossen bestek mee-beoordelen voor de bouw van zoon Sanders nieuwe huis verder ontwikkelen app voor Mabeon, een gigaklus in elk opzicht, kom ik nog wel eens op terug onderdeel van zoon Erwin's camper 3D laten printen door schoonzoon Gregoire monitoren gezondheid en medic