Doorgaan naar hoofdcontent

It's too hot to tango ( or to blog)

Het was niet steeds zo warm, zeg maar heet, zoals vandaag, in de afgelopen weken. Maar er waren voldoende redenen om even niet te bloggen.

Varen samen met kleinzonen en later met een stel goede vaarvrienden op hun eigen schip, van Hasselt, via de IJssel, Waal, Maas, Bergsche Maas, Andelse Maas, Merwede, de Noord, Gouwe, Ringvaart om de Haarlemmermeer,  Nieuwe Meer, Kostverlorenvaart, IJ, Markermeer, IJsselmeer, Ketelmeer, Zwartemeer, Zwartewater en een ommetje via het Meppelerdiep naar Hasselt. Rondje van 650 kilometer, langs vele mooie plekken. Dat vraagt aandacht.

Dat waren: Hattem, Doesburg, Eldorado, Grave, den Bosch, Niftrik, Eldorado, Den Bosch, Heusden, Dordrecht, IJsselmonde, Gouda, Alphen, Boskoop, Aalsmeer, Amsterdam, Lelystad, Meppel en Hasselt. Je komt ogen en oren te kort!

Voor de niet- vaarders zeggen de vaarwateren niets, maar de plaatsnamen mogelijk wel. Maar een stad als den Bosch of Dordrecht per schip bezoeken is niet te vergelijken met een autotrip en een verblijf in die steden, die hun oorsprong aan het water hebben! En een route met een sluis en 20 bruggen door Amsterdam is ook een leuk avontuur.

Ik ben blij dat maar zo weinig mensen dit weten. Zo blijft het relatief rustig op het water en is er alle ruimte om te genieten, met 10 kilometer per uur door het mooiste watersportland ter wereld, tegenwoordig subtropisch op de kop toe. Maar aan bloggen kom je dan niet toe. Lijkt wel vakantie, en van werken aan boord, ook niet voor de werkgever, komt weinig terecht, erg genoeg 😁.

Je even thuis en dus even bloggen in een snikhete tuin met een glaasje koel wit. 
Tot de volgende blog.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Herrie

Zit je lekker buiten, kan je elkaar niet verstaan: er komt een motor, of erger, meerdere motoren langs. Ze lijken wel bijna allemaal de demper uit hun uitlaat gehaald te hebben of er een extra brulpijp onder hebben gezet. Motoren worden type-goedgekeurd en kennen geen verplichte APK (waarom niet?). De goede uitgezonderd (zoals de politie-BMW's) lijken ze een verlengstuk van hun testosteron-uitingen. Brulapen. Controle vindt sporadisch plaats. Geen prio.. In Tirol, je weet wel: waar de corona toesloeg, doen ze er wel wat aan. De Oostenrijkse deelstaat Tirol sluit een aantal bergwegen af voor motoren die een geluidsniveau van 95 decibel of meer produceren. De maatregel is bedoeld om de natuur, bewoners en toeristen te ontzien. Het rijverbod gaat al op 10 juni in en geldt ook voor motorrijders uit het buitenland. Lawaaiige motoren zijn tot 31 oktober niet meer welkom op Alpenroutes als de Lechtalstrasse en de Hahntennjoch-Passstrasse. Daar wordt relatief veel opgetrokken en geremd. Vo

Waarom is een fles 0,75 liter ?

Ik houd het er op dat het de maat is, die een Fransman per dag consumeerde. De inhoud van een wijnfles werd in de 19de eeuw gestandaardiseerd en sindsdien doen de gekste theorieën de ronde over deze eigenaardige maatregel. Een wijnfles heeft een inhoud van 75 cl. omdat de longinhoud van de glasblazer circa 75 cl is (maar er zijn ook grotere maten).  Het zou ook gewoon een logistieke oorzaak kunnen zijn.  In die tijd waren de Engelsen immers de grootste afnemers van Franse wijnen, maar onze Britse buren gebruikten niet dezelfde meeteenheid als onze.  Hun eenheid, de ‘imperial gallon’, kwam precies overeen met 4,5 liter. Zij transporteerden Bordeauxwijnen in vaten van 225 liter, afgerond 50 gallons. Die 225 liter komt overeen met 300 flessen van 75 cl. En 300 is nu eenmaal een veel eenvoudiger getal om mee te rekenen dan 225. Het was dus: 1 vat = 50 gallons = 300 flessen. Of de inhoud van een fles is het verbruik bij een gemiddelde Franse maaltijd; dat lijkt me net meest plausibel.  Onze

Vervelen ? Nooit!

Gezond blijven, lichamelijk en geestelijk, is de opdracht voor de ouder wordende mens. Ik voel het niet als opdracht, hoewel de maatschappij er bij gebaat is: hoe langer ik gezond blijf, en met zo weinig mogelijk dure kwalen en geen opname in een verzorgings-, verpleeg- of ziekenhuis, des te minder maatschappelijke kosten er zijn. Nee, ik doe het omdat ik het leuk vindt om met meer dan een ding bezig te zijn, om problemen op te lossen en behalve mezelf ook anderen een plezier te doe, voor zover dat kan. Soms is dat niet meer dan meedenken, soms meedoen. Vaak is het creatief bezig zijn.  Bijvoorbeeld: oplossing perfectioneren schuifdak van de boottent probleem onderwaterverlichting zwembad voor dochter Helga helpen oplossen bestek mee-beoordelen voor de bouw van zoon Sanders nieuwe huis verder ontwikkelen app voor Mabeon, een gigaklus in elk opzicht, kom ik nog wel eens op terug onderdeel van zoon Erwin's camper 3D laten printen door schoonzoon Gregoire monitoren gezondheid en medic