Doorgaan naar hoofdcontent

Waar alles begon

Nederland is een waterland. Alles begon aan het water: vissen, varen, bouwen, transporteren, fabriceren.

De dorpen in steden werden aan het water gevestigd om bereikbaar te zijn, en dat is ook nu nog zo: in veel plaatsen kom je met een schip makkelijker in het centrum dan met een auto. En dan hebben we het nog niet over parkeren. 

Er is 7000 km vaarwater in Nederland, en het is het best geoutilleerde watersportland ter wereld. Ook in de Nederlandse vloot van vrachtschepen in de binnenvaart het grootse van Europa. Zo maar wat feiten, die de huidige generaties autorijdende Nederlanders nauwelijks nog kennen.

Wat wel nog sterk is verbonden met scheepstermen is onze taal en uitdrukkingen. Sommige woorden, zoals kiel, zijn overgenomen in andere talen, in de tijd dat we ook de grootse zeevarende natie waren.

Maar genoeg gepraat, ik gooi het op de valreep over een andere boeg. 

Ik peil nog even, maar we zijn op koers. we zitten met de kloten voor de mast en maken goede vaart. 

We steken andere schepen de loef af op het ruime sop, het gaat ons voor de wind en we speuren de horizon af. 

Bij aankomst is er een oorlam voor de bemanning, die daarna wat slagzij maakt. Ze leggen het daarna aan met de minder fortuinlijken, die worden gekielhaald, en de achterbaksen zelfs afgetuigd. 

Wij kijken vanuit het kraaiennest toe, maar vangen bot. Het is ruimschoots verdiend dat zij de volle laag krijgen, anders loopt het de spuigaten uit ! 

We gaan weer scherp aan de wind zeilen en zoeken het hogerop en anders gaan we verhalen, brassen of stoom afblazen.

Met deze, en nog veel meer, ook nu nog vaak gebruikte scheepstermen doorspekt onze taal. Jacob van Lennep schreef het voor ons op.  Ik laat het op zijn beloop en bedaar wel.

Behiuden vaart !



Reacties

Populaire posts van deze blog

Herrie

Zit je lekker buiten, kan je elkaar niet verstaan: er komt een motor, of erger, meerdere motoren langs. Ze lijken wel bijna allemaal de demper uit hun uitlaat gehaald te hebben of er een extra brulpijp onder hebben gezet. Motoren worden type-goedgekeurd en kennen geen verplichte APK (waarom niet?). De goede uitgezonderd (zoals de politie-BMW's) lijken ze een verlengstuk van hun testosteron-uitingen. Brulapen. Controle vindt sporadisch plaats. Geen prio.. In Tirol, je weet wel: waar de corona toesloeg, doen ze er wel wat aan. De Oostenrijkse deelstaat Tirol sluit een aantal bergwegen af voor motoren die een geluidsniveau van 95 decibel of meer produceren. De maatregel is bedoeld om de natuur, bewoners en toeristen te ontzien. Het rijverbod gaat al op 10 juni in en geldt ook voor motorrijders uit het buitenland. Lawaaiige motoren zijn tot 31 oktober niet meer welkom op Alpenroutes als de Lechtalstrasse en de Hahntennjoch-Passstrasse. Daar wordt relatief veel opgetrokken en geremd. Vo

Waarom is een fles 0,75 liter ?

Ik houd het er op dat het de maat is, die een Fransman per dag consumeerde. De inhoud van een wijnfles werd in de 19de eeuw gestandaardiseerd en sindsdien doen de gekste theorieën de ronde over deze eigenaardige maatregel. Een wijnfles heeft een inhoud van 75 cl. omdat de longinhoud van de glasblazer circa 75 cl is (maar er zijn ook grotere maten).  Het zou ook gewoon een logistieke oorzaak kunnen zijn.  In die tijd waren de Engelsen immers de grootste afnemers van Franse wijnen, maar onze Britse buren gebruikten niet dezelfde meeteenheid als onze.  Hun eenheid, de ‘imperial gallon’, kwam precies overeen met 4,5 liter. Zij transporteerden Bordeauxwijnen in vaten van 225 liter, afgerond 50 gallons. Die 225 liter komt overeen met 300 flessen van 75 cl. En 300 is nu eenmaal een veel eenvoudiger getal om mee te rekenen dan 225. Het was dus: 1 vat = 50 gallons = 300 flessen. Of de inhoud van een fles is het verbruik bij een gemiddelde Franse maaltijd; dat lijkt me net meest plausibel.  Onze

Vervelen ? Nooit!

Gezond blijven, lichamelijk en geestelijk, is de opdracht voor de ouder wordende mens. Ik voel het niet als opdracht, hoewel de maatschappij er bij gebaat is: hoe langer ik gezond blijf, en met zo weinig mogelijk dure kwalen en geen opname in een verzorgings-, verpleeg- of ziekenhuis, des te minder maatschappelijke kosten er zijn. Nee, ik doe het omdat ik het leuk vindt om met meer dan een ding bezig te zijn, om problemen op te lossen en behalve mezelf ook anderen een plezier te doe, voor zover dat kan. Soms is dat niet meer dan meedenken, soms meedoen. Vaak is het creatief bezig zijn.  Bijvoorbeeld: oplossing perfectioneren schuifdak van de boottent probleem onderwaterverlichting zwembad voor dochter Helga helpen oplossen bestek mee-beoordelen voor de bouw van zoon Sanders nieuwe huis verder ontwikkelen app voor Mabeon, een gigaklus in elk opzicht, kom ik nog wel eens op terug onderdeel van zoon Erwin's camper 3D laten printen door schoonzoon Gregoire monitoren gezondheid en medic