Doorgaan naar hoofdcontent

Boten en tenten...

Sinds de opkomst van de pleziervaart met motorboten bestaat er een spanningsveld tussen ontwerpers en gebruikers. 


De scheepsarchitect tekent mooie lijnen, vaak met een open flybridge met ramen, varen is een buitensport, nietwaar ? Een kapje over de stuurstand is het maximum in de jaren 80 en 90. Nog geen relingdoekje kan er van af. En zo was het ook met mijn schip. Let op de mast, 8,25 meter, strijkbaar (met een katrol).



De meevaarders kijken jaloers en willen op een gegeven moment een bimini: uit de zon en beschut tegen een klein regenbuitje.  En relingdoeken vanwege de privacy. Daar gaat het laatste restje van het ontwerp …


Dat laatste deed de volgende eigenaar, waar ik het schip in 2000 van kocht. Mooie mast !



De bimini en de overgang naar blauw deed ik zelf. Ja, was een beetje vol op Sail 2010.


Tenslotte wordt besloten tot een tent over de hele kuip of achterdek en is het model onherkenbaar verwoest. Want, laten we eerlijk zijn: er varen heel wat lelijke champignonkwekerijen rond, die zoveel wind vangen dat het schip scheef hangt.

Daarbij is een mast op het achterdek vaak nog een obstakel, dat soms omsloten wordt door de tent, zodat of all bruggen moeten draaien of de tent afgebroken. In mijn geval was de, inmiddels hydraulische, mast ingewaterd en werd vervangen door een apparatenbeugel, die net onder de hoogte van de kap, 4,20 meter bleef. Daarmee verviel het dagelijks meermalen waarschuwen voor een strijkende mast met giek voor meevaarders op het achterdek, en behoefden minder bruggen te draaien.



Bovendien was de weg nu vrij voor die tent, die niet zomaar door de commissie kwam. Maar wel onder de voorwaarde dat deze geen afbreuk zou doen aan de lijn, en deze liever nog wat kon aanvullen. Daarom werd Ernst Yntema in Grou gevraagd, een out of the box denker en doener. Met hem werden ook het buizenframe, de afstanden en hoogten besproken, en uitgevoerd door Jan Moinat, RVS-specialist in Elburg: ik wilde geen schuine stangen in beeld. 



Aanvullende eis was, dat het dak open zou moeten kunnen, en verder alles open kon uiteraard. Gemakkelijk gezegd, maar toch gedaan, en naar mijn zin. 



Na het mallen volgde de plaatsing. Allebei vakwerk door 1 man in 1 dag. Hulde.


Tegen mijn verwachting in gaat het dak er vaak ‘af’ in plaats van een zijkant open onder het varen. Warmte is zo snel weg en de schipperse kan uit de wind zonnen. Let op de twee kleuren.



Een flink project, in tijd, werk en omvang, ook financieel, maar de moeite waard: we hebben er een complete woon-serre bij gekregen. Minder afhankelijk van het wisselvallige weer, alles kan blijven staan en liggen en mijn wijnglas op voet waait niet meer om.


Er blijven nog kleine wensen, die in de zomer van 2020 vervuld worden.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Herrie

Zit je lekker buiten, kan je elkaar niet verstaan: er komt een motor, of erger, meerdere motoren langs. Ze lijken wel bijna allemaal de demper uit hun uitlaat gehaald te hebben of er een extra brulpijp onder hebben gezet. Motoren worden type-goedgekeurd en kennen geen verplichte APK (waarom niet?). De goede uitgezonderd (zoals de politie-BMW's) lijken ze een verlengstuk van hun testosteron-uitingen. Brulapen. Controle vindt sporadisch plaats. Geen prio.. In Tirol, je weet wel: waar de corona toesloeg, doen ze er wel wat aan. De Oostenrijkse deelstaat Tirol sluit een aantal bergwegen af voor motoren die een geluidsniveau van 95 decibel of meer produceren. De maatregel is bedoeld om de natuur, bewoners en toeristen te ontzien. Het rijverbod gaat al op 10 juni in en geldt ook voor motorrijders uit het buitenland. Lawaaiige motoren zijn tot 31 oktober niet meer welkom op Alpenroutes als de Lechtalstrasse en de Hahntennjoch-Passstrasse. Daar wordt relatief veel opgetrokken en geremd. Vo

Waarom is een fles 0,75 liter ?

Ik houd het er op dat het de maat is, die een Fransman per dag consumeerde. De inhoud van een wijnfles werd in de 19de eeuw gestandaardiseerd en sindsdien doen de gekste theorieën de ronde over deze eigenaardige maatregel. Een wijnfles heeft een inhoud van 75 cl. omdat de longinhoud van de glasblazer circa 75 cl is (maar er zijn ook grotere maten).  Het zou ook gewoon een logistieke oorzaak kunnen zijn.  In die tijd waren de Engelsen immers de grootste afnemers van Franse wijnen, maar onze Britse buren gebruikten niet dezelfde meeteenheid als onze.  Hun eenheid, de ‘imperial gallon’, kwam precies overeen met 4,5 liter. Zij transporteerden Bordeauxwijnen in vaten van 225 liter, afgerond 50 gallons. Die 225 liter komt overeen met 300 flessen van 75 cl. En 300 is nu eenmaal een veel eenvoudiger getal om mee te rekenen dan 225. Het was dus: 1 vat = 50 gallons = 300 flessen. Of de inhoud van een fles is het verbruik bij een gemiddelde Franse maaltijd; dat lijkt me net meest plausibel.  Onze

Vervelen ? Nooit!

Gezond blijven, lichamelijk en geestelijk, is de opdracht voor de ouder wordende mens. Ik voel het niet als opdracht, hoewel de maatschappij er bij gebaat is: hoe langer ik gezond blijf, en met zo weinig mogelijk dure kwalen en geen opname in een verzorgings-, verpleeg- of ziekenhuis, des te minder maatschappelijke kosten er zijn. Nee, ik doe het omdat ik het leuk vindt om met meer dan een ding bezig te zijn, om problemen op te lossen en behalve mezelf ook anderen een plezier te doe, voor zover dat kan. Soms is dat niet meer dan meedenken, soms meedoen. Vaak is het creatief bezig zijn.  Bijvoorbeeld: oplossing perfectioneren schuifdak van de boottent probleem onderwaterverlichting zwembad voor dochter Helga helpen oplossen bestek mee-beoordelen voor de bouw van zoon Sanders nieuwe huis verder ontwikkelen app voor Mabeon, een gigaklus in elk opzicht, kom ik nog wel eens op terug onderdeel van zoon Erwin's camper 3D laten printen door schoonzoon Gregoire monitoren gezondheid en medic