Doorgaan naar hoofdcontent

Point of View

Dat valt niet mee, dagelijks een blog maken.

Behalve dat tikken met 1 hand lastig en vermoeiend is, heb ik de energie ook nodig voor het uitvoeren van mijn werk, dat 98 % toetsenbordwerk is. En de afleiding die varen biedt helpt ook al niet, zeker bij mooi weer en lange avonden met licht, dat noodt tot lang buitenzitten met een glaasje, lekker bootjes en mensen kijken.

Genoeg excuses, de ware reden is dat niet elke dag inspiratie voorhanden is voor een blog die voldoende interessant voor de kleine lezerskring geacht mag worden. Ik schrijf niet voor iedereen, gelukkig.

Over dat varen gaat het vandaag, en vooral over de plaats van waaruit je kijkt naar de vaarweg en de omgeving. Dan bedoel ik vooral de hoogte, die bepaalt hoever je kunt kijken. 

Ik heb gekozen voor de handicap van trapjes in de boot en de noodzaak bruggen te laten draaien, en zelfs voor het niet bereikbaar zijn van sommige bestemmingen. Frankrijk bijvoorbeeld, maar ook de Turfroute: te hoog voor de bruggen, in Frankrijk bijvoorbeeld 3,50 meter, en MY the Striker is 4,20 meter hoog.

Vanaf die hoge positie op de flybridge (zeg maar: het dek boven de achterkajuit) kunnen schipper, maar ook de meevarenden veel zien. Daarom verveelt een vaart door dezelfde vaarweg niet snel: altijd afwisseling in de omgeving.

Daarmee kom ik op het nadeel van een schip dat bedoeld is voor lage bruggen, en dus een groter vaargebied. Vanuit een kuip van een motorboot  of sloep zien veel vaarwegen er hetzelfde uit: riet, stenen, groene dijken. Mooi, maar niet afwisselend. Dat is op een korte vaart niet erg, maar de echte diehards varen door Frankrijk, BelgiĆ« en Duitsland. Gelukkig zien ze dan door hoogteverschillen alsnog veel van de omgeving. Heuvels en bergen langs de rivieren, en dalen als je met een reeks sluizen of met een scheepslift omhoog bent gekomen.

Om even aan te geven dat een stukje varen met een motorboot toch wel lijkt op hoe het hoofdtransportmiddel van 150 jaar geleden er uit zag qua route. De aandrijving (paard, zeil, roeien, bomen) gelukkig niet.

Ons laatste reisje ging van Hasselt (O) aan het Zwarte Water, via het Zwarte Meer, het Kadoelermeer, het Vollenhovenermeer, via Blokzijl over het Noorderdiep en de Valsche Trog, de Wetering en de Kalenbergergracht naar Ossenzijl. Daar leverden we onze verkochte bimini af bij Jachthaven Ossenzijl van Pieter van de Graaf.

Daarna via de Ossenzijlersloot, de Linde (Lende) , de Jonkers- of Helomavaart, de Tjonger en Pier Christiansloot naar Echtenerbrug, waar we het Tjeukemeer op voeren en daarna via Follegasloot, de Groote Brekken en de Zijlroede Lemmer bereikten. Na een overnachting het IJsselmeer op naar Lelystad, en de dag er op via het Markermeer, het IJmeer en Buiten IJ  het IJ in Amsterdam bereikten. Daar de verjaardag van zoon Erwin gevierd en daarna via IJ, Buiten IJ, IJmeer, het Gooimeer en het Eemmeer Spakenburg bezochten. Daarna ging het via Nuldernauw, het Wolderwijd naar Harderwijk. Tenslotte via het Veluwemeer, het Drontermeer, het Vossemeer, het Ketelmeer, de Ramsgeul en het Zwarte Meer via het Zwarte Water naar Hasselt.

Een ruim rondje Flevoland dus in 11 dagen , en ik heb alle bruggen en sluizen niet genoemd. Ontspanning, ook in coronatijd ! Met hulp van PC-Navigo, de routeplanner.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Herrie

Zit je lekker buiten, kan je elkaar niet verstaan: er komt een motor, of erger, meerdere motoren langs. Ze lijken wel bijna allemaal de demper uit hun uitlaat gehaald te hebben of er een extra brulpijp onder hebben gezet. Motoren worden type-goedgekeurd en kennen geen verplichte APK (waarom niet?). De goede uitgezonderd (zoals de politie-BMW's) lijken ze een verlengstuk van hun testosteron-uitingen. Brulapen. Controle vindt sporadisch plaats. Geen prio.. In Tirol, je weet wel: waar de corona toesloeg, doen ze er wel wat aan. De Oostenrijkse deelstaat Tirol sluit een aantal bergwegen af voor motoren die een geluidsniveau van 95 decibel of meer produceren. De maatregel is bedoeld om de natuur, bewoners en toeristen te ontzien. Het rijverbod gaat al op 10 juni in en geldt ook voor motorrijders uit het buitenland. Lawaaiige motoren zijn tot 31 oktober niet meer welkom op Alpenroutes als de Lechtalstrasse en de Hahntennjoch-Passstrasse. Daar wordt relatief veel opgetrokken en geremd. Vo

Waarom is een fles 0,75 liter ?

Ik houd het er op dat het de maat is, die een Fransman per dag consumeerde. De inhoud van een wijnfles werd in de 19de eeuw gestandaardiseerd en sindsdien doen de gekste theorieĆ«n de ronde over deze eigenaardige maatregel. Een wijnfles heeft een inhoud van 75 cl. omdat de longinhoud van de glasblazer circa 75 cl is (maar er zijn ook grotere maten).  Het zou ook gewoon een logistieke oorzaak kunnen zijn.  In die tijd waren de Engelsen immers de grootste afnemers van Franse wijnen, maar onze Britse buren gebruikten niet dezelfde meeteenheid als onze.  Hun eenheid, de ‘imperial gallon’, kwam precies overeen met 4,5 liter. Zij transporteerden Bordeauxwijnen in vaten van 225 liter, afgerond 50 gallons. Die 225 liter komt overeen met 300 flessen van 75 cl. En 300 is nu eenmaal een veel eenvoudiger getal om mee te rekenen dan 225. Het was dus: 1 vat = 50 gallons = 300 flessen. Of de inhoud van een fles is het verbruik bij een gemiddelde Franse maaltijd; dat lijkt me net meest plausibel.  Onze

Vervelen ? Nooit!

Gezond blijven, lichamelijk en geestelijk, is de opdracht voor de ouder wordende mens. Ik voel het niet als opdracht, hoewel de maatschappij er bij gebaat is: hoe langer ik gezond blijf, en met zo weinig mogelijk dure kwalen en geen opname in een verzorgings-, verpleeg- of ziekenhuis, des te minder maatschappelijke kosten er zijn. Nee, ik doe het omdat ik het leuk vindt om met meer dan een ding bezig te zijn, om problemen op te lossen en behalve mezelf ook anderen een plezier te doe, voor zover dat kan. Soms is dat niet meer dan meedenken, soms meedoen. Vaak is het creatief bezig zijn.  Bijvoorbeeld: oplossing perfectioneren schuifdak van de boottent probleem onderwaterverlichting zwembad voor dochter Helga helpen oplossen bestek mee-beoordelen voor de bouw van zoon Sanders nieuwe huis verder ontwikkelen app voor Mabeon, een gigaklus in elk opzicht, kom ik nog wel eens op terug onderdeel van zoon Erwin's camper 3D laten printen door schoonzoon Gregoire monitoren gezondheid en medic