Doorgaan naar hoofdcontent

Het gevaar komt van achteren

Ja, het gaat weer over varen, hoewel het bij autorijden niet veel anders is.

Maar daar is het hebben en gebruiken van minimaal 2 buitenspiegels (en een binnenspiegel mits deze niet is geblokkeerd) verplicht en wordt bij de opleiding en het doen van een examen getest.

Op een schip is dat niet voorgeschreven, maar wel is het voorgeschreven dat het zicht naar achteren vrij moet zijn. Helaas heb ik in 50 jaar niet waargenomen dat dit wordt gecontroleerd en gehandhaafd, terwijl er elk jaar doden vallen. Jachten die in de dode hoek van een (ongeladen) vrachtschip terecht komen en worden overvaren.

Maar dat ontslaat ons als vaarder niet van onze eigen verantwoordelijkheid.

Daarom heb ik een aantal maatregelen genomen, waarvan de belangrijkste: discipline om vaak achter te kijken of gebruik te maken van 2 (!) binnenspiegels (want de vlag waait altijd voor een van de twee), 2 buitenspiegels en een camera.

Overdreven ? Veiligheid boven alles !





Reacties

Populaire posts van deze blog

It's too hot to tango ( or to blog)

Het was niet steeds zo warm, zeg maar heet, zoals vandaag, in de afgelopen weken. Maar er waren voldoende redenen om even niet te bloggen. Varen samen met kleinzonen en later met een stel goede vaarvrienden op hun eigen schip, van Hasselt, via de IJssel, Waal, Maas, Bergsche Maas, Andelse Maas, Merwede, de Noord, Gouwe, Ringvaart om de Haarlemmermeer,  Nieuwe Meer, Kostverlorenvaart, IJ, Markermeer, IJsselmeer, Ketelmeer, Zwartemeer, Zwartewater en een ommetje via het Meppelerdiep naar Hasselt. Rondje van 650 kilometer, langs vele mooie plekken. Dat vraagt aandacht. Dat waren: Hattem, Doesburg, Eldorado, Grave, den Bosch, Niftrik, Eldorado, Den Bosch, Heusden, Dordrecht, IJsselmonde, Gouda, Alphen, Boskoop, Aalsmeer, Amsterdam, Lelystad, Meppel en Hasselt. Je komt ogen en oren te kort! Voor de niet- vaarders zeggen de vaarwateren niets, maar de plaatsnamen mogelijk wel. Maar een stad als den Bosch of Dordrecht per schip bezoeken is niet te vergelijken met een autotrip en een verbli...

Een blog schrijven..

Dat gaat heel eenvoudig Je meldt je aan op blogger.com met een Google account en je schrijft je stukje, eventueel verrijkt met foto(s) en links. Daarna deel je het adres van je blog (staat in de url-balk), in dit geval: https://paulstrikerblog.blogspot.com/ via email of app met je beoogde lezerskring.  Je kan instellen of men mag reageren, en welke datumstempel of locatie wordt meegegeven. Ook kan je een thema kiezen om het wat aan te kleden. Zo, vandaag vanwege het gebruik van maar éen hand en de hitte een korte blog. Succes !

Point of View

Dat valt niet mee, dagelijks een blog maken. Behalve dat tikken met 1 hand lastig en vermoeiend is, heb ik de energie ook nodig voor het uitvoeren van mijn werk, dat 98 % toetsenbordwerk is. En de afleiding die varen biedt helpt ook al niet, zeker bij mooi weer en lange avonden met licht, dat noodt tot lang buitenzitten met een glaasje, lekker bootjes en mensen kijken. Genoeg excuses, de ware reden is dat niet elke dag inspiratie voorhanden is voor een blog die voldoende interessant voor de kleine lezerskring geacht mag worden. Ik schrijf niet voor iedereen, gelukkig. Over dat varen gaat het vandaag, en vooral over de plaats van waaruit je kijkt naar de vaarweg en de omgeving. Dan bedoel ik vooral de hoogte, die bepaalt hoever je kunt kijken.  Ik heb gekozen voor de handicap van trapjes in de boot en de noodzaak bruggen te laten draaien, en zelfs voor het niet bereikbaar zijn van sommige bestemmingen. Frankrijk bijvoorbeeld, maar ook de Turfroute: te hoog voor de bruggen, in Frankr...