Doorgaan naar hoofdcontent

Autosnelwegen naar 80 km/h

Nee, Melanie zet geen nieuwe borden neer !

Maar ze laat wel na om het inhalen door vrachtwagens vergaand te verbieden.
Die zijn er namelijk de oorzaak van dat onze, ten koste van vele miljarden aangelegde 2- tot 5-baans snelwegen door soms drie dik naast elkaar rijdende vrachtwagens worden gereduceerd tot provinciale wegen.

Daarop aangesproken laat ze via haar ambtenaren weten, dat een verbod mogelijk tot gevaarlijke situaties zou kunnen leiden.. Alsof de huidige aanpak niet continue tot gevaarlijke situaties leidt, aanrijdingen en files oplevert, en bovendien kapitaalvernietiging is.

Navraag bij enkele transporteurs leert dat deze prima zouden kunnen leven met een inhaalverbod: inhalen kost veel geld (extra brandstof), geeft een slecht imago, biedt kans op boetes en leidt niet tot een sneller transport.

Na enkele jaren van observatie valt mij op dat de 'daders' veelal buitenlandse kentekens hebben. Een blik op het gezicht van de inhalers met een Nederlands kenteken leert dat deze nogal eens een niet-Nederlands uiterlijk hebben. Bekend is dat vele Oost-Europese chauffeurs in Nederlandse loondienst zijn of via een andere constructie aan het werk zijn. Maar onder de inhalers zijn natuurlijk ook Nederlanders.

Ik schreef 'daders', omdat ook daar en wanneer het verboden is, er toch wordt ingehaald. Maar ook waar het niet verboden is, levert inhalen in potentie gevaarlijke situaties op, en ook dat is verboden.


Waarom vraagt Melanie niet even aan haar Duitse collegae hoe deze het doen ? Op de Autobahn staat vaak genoeg een bord 'verboden in te halen voor vrachtwagens tussen 06:00 en 22:00'.

Maar de crux zit hem natuurlijk in de afwezigheid van handhaving, zowel van het inhaalverbod als op het veroorzaken van gevaarlijke situaties bij inhalen waar het niet verboden is. Geen agent of Porsche te zien, dus geen pakkans. Of toch wel ?

Boven de weg hangen duizenden camera's ten behoeve van de verkeersveiligheid. Dit gedrag is dus al in beeld, en behoeft nog uitsluitend te worden 'geoogst'. Software fluitje van een cent, en wellicht al gereed, maar mag niet gebruikt worden wegens .. privacy !

Voor de kosten hoeft Melanie het niet te laten: met enkele miljoenen in plaats van miljarden voor een paar honderd borden. Het levert ook nog wat op: bij de grens aanhouden van de overtreders, direct afrekenen van een forse boete  voor elke (!) overtreding, anders niet verder rijden. Die 'oogst' zal niet lang duren: na enkele maanden weten de overtreders wel beter en kunnen de andere weggebruikers genieten van een vlotte doorstroming op onze schitterende autowegen, waar je soms zelfs 130 kunt rijden !

Misschien moet Melanie toch maar nieuwe borden neerzetten.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Weet u nog: zure regen, ozongat ..

En nu dan: CO2

Je mag het gerust een hype noemen. Niet zo erg, gaat wel weer over, tot een volgende: marsmannetjes ?
Maar: het is wel erg, want net als de eerdere hypes niet gebaseerd op feiten, maar op foutieve aannames. Zo gingen er bijvoorbeeld veel bomen dood, niet omdat het zuur regende (en dat deed het vlak bij grote stallen), maar omdat de betreffende bomen niet geschikt waren om hier te groeien, en dus wat vroeger dood gingen. Let wel: ik spreek alleen uit eigen waarneming. In de tijd dat dit speelde ging ik op de Veluwe wonen, en de bomen groeiden en groeien letterlijk tot in de hemel, geen dooie boom te bekennen.
Ook met deze nieuwe hype zou te leven zijn, ware het niet dat we als lemmingen onze ondergang tegemoet lijken te gaan: onze financiële ondergang wel te verstaan. Los van het feit of de menselijke activiteit. lees:  de uitstoot van CO2wel een factor van enig belang is bij de opwarming van de aarde, getuigt het van weinig realiteitszin om te denken dat de mens die opwar…

Glyfosaat: de realiteit

Opinie Johan Emmens: Glyfosaat, de gele splijtzwam… één dag geledenRoldeOnkruiden15.941 keer gelezen36 reacties

Het is april, het voorjaar lonkt, met horten en stoten komt het landwerk op gang. De boer heeft niet stilgezeten deze winter. Deze periode is benut de invulling van het bouwplan en dus hoe het landschap voor het Nederland van 2019 er uit zal gaan zien. De consument gaat naar de winkel en koopt daar wat hem of haar past. Prijs en smaak bepalen de keuze. De burger is iemand anders. De burger heeft een mening, heeft eisen. De burger had tot voor kort altijd wel iemand in de familie die boer was. De burger en boer begrepen elkaar. Dat is veranderd. De burger woont in de stad. Verwijderd van de boer. Of juist uit de stad naar een dorp verhuisd. Voornamelijk voor de rust. 53.000 Agrariërs (CBS) leven samen met 17 miljoen burgers in dit drukbevolkte landje. Burgers krijgen steeds meer vrije tijd. Burgers gaan dan naar buiten, na een week hard werken op een bedrijventerrein, kantoren…

Lust je nog Cookies ??

Het begint nu toch echt erg te worden: elk nieuwsbericht krijg je weer die vraag voorgeschoteld.

Ik lust helemaal geen cookies meer, hou er mee op.

Het kan dus wel..