Nee, Melanie zet geen nieuwe borden neer !
Maar ze laat wel na om het inhalen door vrachtwagens vergaand te verbieden.
Die zijn er namelijk de oorzaak van dat onze, ten koste van vele miljarden aangelegde 2- tot 5-baans snelwegen door soms drie dik naast elkaar rijdende vrachtwagens worden gereduceerd tot provinciale wegen.
Daarop aangesproken laat ze via haar ambtenaren weten, dat een verbod mogelijk tot gevaarlijke situaties zou kunnen leiden.. Alsof de huidige aanpak niet continue tot gevaarlijke situaties leidt, aanrijdingen en files oplevert, en bovendien kapitaalvernietiging is.
Navraag bij enkele transporteurs leert dat deze prima zouden kunnen leven met een inhaalverbod: inhalen kost veel geld (extra brandstof), geeft een slecht imago, biedt kans op boetes en leidt niet tot een sneller transport.
Na enkele jaren van observatie valt mij op dat de 'daders' veelal buitenlandse kentekens hebben. Een blik op het gezicht van de inhalers met een Nederlands kenteken leert dat deze nogal eens een niet-Nederlands uiterlijk hebben. Bekend is dat vele Oost-Europese chauffeurs in Nederlandse loondienst zijn of via een andere constructie aan het werk zijn. Maar onder de inhalers zijn natuurlijk ook Nederlanders.
Ik schreef 'daders', omdat ook daar en wanneer het verboden is, er toch wordt ingehaald. Maar ook waar het niet verboden is, levert inhalen in potentie gevaarlijke situaties op, en ook dat is verboden.
Waarom vraagt Melanie niet even aan haar Duitse collegae hoe deze het doen ? Op de Autobahn staat vaak genoeg een bord 'verboden in te halen voor vrachtwagens tussen 06:00 en 22:00'.
Maar de crux zit hem natuurlijk in de afwezigheid van handhaving, zowel van het inhaalverbod als op het veroorzaken van gevaarlijke situaties bij inhalen waar het niet verboden is. Geen agent of Porsche te zien, dus geen pakkans. Of toch wel ?
Boven de weg hangen duizenden camera's ten behoeve van de verkeersveiligheid. Dit gedrag is dus al in beeld, en behoeft nog uitsluitend te worden 'geoogst'. Software fluitje van een cent, en wellicht al gereed, maar mag niet gebruikt worden wegens .. privacy !
Voor de kosten hoeft Melanie het niet te laten: met enkele miljoenen in plaats van miljarden voor een paar honderd borden. Het levert ook nog wat op: bij de grens aanhouden van de overtreders, direct afrekenen van een forse boete voor elke (!) overtreding, anders niet verder rijden. Die 'oogst' zal niet lang duren: na enkele maanden weten de overtreders wel beter en kunnen de andere weggebruikers genieten van een vlotte doorstroming op onze schitterende autowegen, waar je soms zelfs 130 kunt rijden !
Misschien moet Melanie toch maar nieuwe borden neerzetten.
Maar ze laat wel na om het inhalen door vrachtwagens vergaand te verbieden.
Die zijn er namelijk de oorzaak van dat onze, ten koste van vele miljarden aangelegde 2- tot 5-baans snelwegen door soms drie dik naast elkaar rijdende vrachtwagens worden gereduceerd tot provinciale wegen.
Daarop aangesproken laat ze via haar ambtenaren weten, dat een verbod mogelijk tot gevaarlijke situaties zou kunnen leiden.. Alsof de huidige aanpak niet continue tot gevaarlijke situaties leidt, aanrijdingen en files oplevert, en bovendien kapitaalvernietiging is.
Navraag bij enkele transporteurs leert dat deze prima zouden kunnen leven met een inhaalverbod: inhalen kost veel geld (extra brandstof), geeft een slecht imago, biedt kans op boetes en leidt niet tot een sneller transport.
Na enkele jaren van observatie valt mij op dat de 'daders' veelal buitenlandse kentekens hebben. Een blik op het gezicht van de inhalers met een Nederlands kenteken leert dat deze nogal eens een niet-Nederlands uiterlijk hebben. Bekend is dat vele Oost-Europese chauffeurs in Nederlandse loondienst zijn of via een andere constructie aan het werk zijn. Maar onder de inhalers zijn natuurlijk ook Nederlanders.
Ik schreef 'daders', omdat ook daar en wanneer het verboden is, er toch wordt ingehaald. Maar ook waar het niet verboden is, levert inhalen in potentie gevaarlijke situaties op, en ook dat is verboden.
Maar de crux zit hem natuurlijk in de afwezigheid van handhaving, zowel van het inhaalverbod als op het veroorzaken van gevaarlijke situaties bij inhalen waar het niet verboden is. Geen agent of Porsche te zien, dus geen pakkans. Of toch wel ?
Boven de weg hangen duizenden camera's ten behoeve van de verkeersveiligheid. Dit gedrag is dus al in beeld, en behoeft nog uitsluitend te worden 'geoogst'. Software fluitje van een cent, en wellicht al gereed, maar mag niet gebruikt worden wegens .. privacy !
Voor de kosten hoeft Melanie het niet te laten: met enkele miljoenen in plaats van miljarden voor een paar honderd borden. Het levert ook nog wat op: bij de grens aanhouden van de overtreders, direct afrekenen van een forse boete voor elke (!) overtreding, anders niet verder rijden. Die 'oogst' zal niet lang duren: na enkele maanden weten de overtreders wel beter en kunnen de andere weggebruikers genieten van een vlotte doorstroming op onze schitterende autowegen, waar je soms zelfs 130 kunt rijden !
Misschien moet Melanie toch maar nieuwe borden neerzetten.
Reacties
Een reactie posten